Kollagen – dette kan det gøre for dig!

Hvad er kollagen?

Kollagen forbindes for de fleste efterhånden med pulveret, som du kan blande op med drikkelse og så efterfølgende indtage. Dette kaldes kollagenpulver og kan blandes op med vand, te, kaffe m.m. uden at smage af noget. Dette er på grund af pulverets neutrale smag.

Kollagen er en protein, vi har i kroppen, som hjælper med at bygge og vedligeholde vores muskler, led og hud. De fleste forbinder det oftest med, at det kan hjælpe dig med at stramme din hud op, steder du synes trænger. Men som skrevet, så kan det meget mere end det. 

80% af din hud udgør kollagen og dette svarer til, at ca. en tredjedel af proteinerne i din krop, kommer fra netop kollagen.

Kollagen er altså en essential byggesten for vores kroppe – men specielt for vores hår, led, knogler, hud og muskler.

Til trods for, at kollagen domineres af proteinerne, så har din krop også brug for C vitaminer i forbindelse med produktionen og opbygningen af det. Dette vil vi komme nærmere ind på, senere i artiklen.

 

Hvorfor er der så meget fokus på kollagen?

Der er flere grunde til, at kollagen er blevet så populær på det seneste. Kollagen i din krop bidrager som sagt til flere ting. Fokusset på det har derfor gjort, at flere har fået øjnene op for det, da det kan bidrage til både din skønhed samt sundhed. 

Skønhed

Skønhed er noget, der er rigtig meget fokus på verdenen over og med sociale medier  (medier generelt), som efterhånden er en stor del af alles hverdag – hvad end man vil det eller ej, så kan man ikke undgå at blive påvirket både ubevidst eller bevidst fra diverse kanaler. Det er blandt andet en af grundene til den store stigning af køb af ting, der opretholder og opbygger din kollagen. 

Med kollagenen i din krop, hjælper du din krop til at ældes langsommere, da kollagen både hindrer og udsætter ældningen. Som vi bliver ældre, reduceres din krops naturlige kollagen år efter år og det er blandt andet en af grundene til, at vi udvikler rynker – nogle hurtigere end andre, samt at nogle får ledsmerter og andet med, som de bliver ældre. 

Kollagen i din krop hjælper ikke blot med at hindre og udsætte rynker, men det hjælper generelt også med at stramme din hud op. Har du appelsinhud, som du er træt af, kan kollagenen ligeledes hjælpe til med opstramning af dette.

Sundhed

Da flere og flere bliver overvægtige i denne tid, betyder det også, at der automatisk kommer flere følgesygdomme. Alt sammen forekommer på grund af vores vaner både motionsmæssigt samt vores spisevaner. Men i og med at vores vaner ændrer sig og vi bliver mindre fysiske aktive, så har det en virkning på vores krop. Dette er selvfølgelig ikke altid årsagen til sygdomme, da genetik også spiller ind samt andre faktorer. Kollagen kan have en stor effekt på blandt andet dine led og muskler. Bøvler du med gigt, svage knogle eller dårligt syn, er der flere ting der peger hen imod, at kollagen kan hjælpe med det. 

 

Hvad godt gør kollagen?

Som man kan fornemme, er der utrolig mange fordele ved at forkæle din krop, med ting der indeholder eller styrker dit kollagen i kroppen. Selvom at man oftest hører om kollagen i forbindelse med styrkelse af sin hud, så hjælper det til meget mere end blot det. 

Led og muskler er også påvirket af din kollagen og kan være med til at bidrage til et liv med langt færre smerter. Så det kan godt betale sig at investere i enten kosmetiske produkter eller at undersøge hvilke fødevarer der kan hjælpe med opbyggelsen af kollagen. 

Kollagen hjælper til at:

  • Din hud forbliver ung, smuk og strammet op – eller det forbedrer det i hvert fald væsentligt. Det er vigtigt at huske på, at kollagen ikke er et mirakel produkt, som kan gøre dig 20 år yngre over nat. 
  • Dine led bliver hjulpet til at forblive smidige og fleksible. Bøvler du med smerter eller svage knogler er kollagen for dig.
  • Du undgår ar, da kollagen hjælper dig med dannelsen af nye celler til din hud. Derfor heler du bedre. 
  • Minimere chancen for kardiovaskulære sygdomme, da kollagen også holder dine blodventiler og lymfekar smidige, og derved reducerer risikoen for lavt blodtryk.
  • Hjælper dit syn til at blive bedre, da hornhinden bliver stærkere.

 

Hvordan genopbygges kollagen i min krop?

Der er mange måder at lave små ændringer i din hverdag, for at hjælpe med at genopbygge din kollagen. Det er ikke noget der sker fra dag til anden, men er i stedet en længere process, der hele tiden forbedres. Det er derfor værd at læse videre, hvad du kan gøre for at genopbygge samt bibeholde et fornuftigt kollagen niveau i din krop.

Spis til dig til kollagen

Mad kan gøre mange ting for sin sundhed og krop generelt. Så er der noget, du gerne vil ændre eller forbedre, så er dine spisevaner et god sted at starte. Som nævnt tidligere, hænger kollagen sammen med proteinerne i vores krop og vores indtag heraf.

Sørg derfor for, at du får nok proteiner i din kost. 

Madvarer med højt indhold af proteiner er blandt andet, kan blandt andet være:

Kød og lignende fra dyr 

  • Kylling 
  • Tun
  • Kalkun
  • Roastbeef
  • Æg
  • Laks

Grøntsager:

  • Broccoli
  • Spinat
  • Asparges
  • Bønner
  • Ærter
  • Grønkål

Mælkeprodukter

  • Skyr
  • Mælk 
  • A38
  • Ymer
  • Parmesan
  • Smøreost

Brød, gryn og andet der oftest er forbundet med kulhydrater

  • Havregryn 
  • Bulgur 
  • Fuldkornspasta
  • Rugbrød
  • Grov ris
  • Hvedeklid

Der skal gøres opmærksom på, at ovenstående produkters proteinindhold kan variere alt efter mærke og grovhed. Nogle produkter kan også indeholde meget protein, men så enten mangle eller have et for højt indhold af noget andet. Tjek derfor altid næringsindholdet, inden du køber.

Ovenstående er blot et lille udkast ud af en masse fødevarer, som indeholder store mængder af protein. Vil du derfor gerne hjælpe til dannelses og opbygningen af kollagen i din krop, er dette et godt sted at starte. Men ligesom med alt andet her i livet, så skal alt gøres med måde. Spis ikke tun og ris tre gange dagligt de næste 4 uger – både fordi en varieret kost er vigtig, men også fordi, at det i længden ikke vil være sjovt.

 

Andre former at styrke kollagen i kroppen på?

Massage

Dette råd øger ikke dit kollagen indhold som sådan, men det hjælper dog med at stramme din hud op, som mange der bruger kollagen, har som formål. Massage kan hjælpe dig på vej. Så ved at massere dit ansigt eller krop, sætter du gang blodomløbet, som er med til at styrke din muskelhukommelse. Jo mere det styrkes, jo bedre vil din hud være til at forblive fast.

Der er andre måder og ting, som du kan implementere i din hverdag for at styrke og øge optagelsen af kollagen eller blot bedst bevare den nuværende kollagen i din krop.

 

Produkter der indeholder kollagen

Kollagen pulver 

Kollagenpulver virker på den måde, at du indtager en vis mængde (hvor mange gram afhænger af mærket samt koncentrationen af kollagen), som du blander med f.eks. vand, te, saftevand, kaffe eller noget helt femte. Det er smagsneutralt og kan derfor blandes op med nærmest hvad som helst. 

Pulveret indtages ved at drikke det og det går på den måde ind og hjælper til på hele din krop, i stedet for blot et specifikt område. 

Alt efter hvilket mærke du køber, kan det indeholde forskellige vitaminer og mineraler, samt kollagen koncentrationen kan variere. Som udgangspunkt kan du regne med, at de fleste indeholde kollagen og vitamin C.

Creme

På markedet er der også at finde en masse forskellige creme, som kan hjælpe din hud med at indtage kollagen og dermed genopbygge dit kollagen indhold. 

Du kan få en kollagen creme, som indeholder små kollagen aminosyre. Her er det vigtigt, at du undersøger, om kollagen aminosyren det indeholder, er små nok til at kunne trænge ind i din hud. Er de ikke det, kan du ligeså vel blot købe en almindelig fugtighedsgivende creme.

Du kan også købe dig en creme, som er C vitamin indeholdende, Til trods for at den ikke indeholde collagen, så skal man ikke undervurdere C vitamin. Uden C vitaminer kan din krop slet ikke genopbygge kollagen. Det er derfor en vigtig vitamin at indtage enten via kost, creme eller andet. C vitaminer bidrager også til din hud, hår og negles sundhed. 

Serum 

Serum der indeholder kollagen påføres oftest, for bedst effekt, før eller efter du påfører en dag eller natcreme. Den eneste forskel der er på en creme og serum, som begge indeholder kollagen og højst sandsynligt også vitamin C, er konsistensen samt påførelsen af det. 

Tabletter

Vælger du at købe tabletter, så fungerer det som alle andre vitamin tabletter, du indtager. Oftest indeholder tabletteren en koncentreret mængde af kollagen samt C vitamin. Her anbefaler vi, at du læser på pakken, hvor mange tabletter der skal indtages for bedst virkning. Alt efter mærket kan indholdet i tabletten være forskelligt. 


Shampoo

Da kollagen også bidrager til dit hår, er der selvfølgelig også et produkt til dette. Det fungerer ligesom helt almindelig shampoo, men indeholder blot kollagen samt vigtige vitaminer, som hjælper dit hår med at gendanne og opbygge kollagen. Med sådan en shampoo hjælper du dit hår på vej til at blive tykt og sundt. 

 

Hvordan mister jeg kollagen?

Hvad skal jeg undgå?

Rygning

Rygning er med at til at reducere dannelsen af kollagen. Det er derfor, at rygning har en effekt på din hud. Udover det, påvirker nikotinen ved rygning, at din hud bliver tyndere og dermed slappere.  

Drik masser af vand

Sørg for at drikke en masse vand, da kollagen binder sig til vand. Så jo bedre hydreret du er, jo bedre tager din krop imod. Udover det bidrager vand til, at din hud forbliver fugtig og du får dig en pæn hud på den måde.

For meget sol 

Sol – hvad end det er via den naturlige kilde eller solarie, så kan UV strålerne bidrage til at du skader kollagenet. Du kan hjælpe til ved at undgå for meget sol, ved at bruge solcreme eller creme med SPF i. 

Sukker

Sukker generelt, men specielt for meget sukker eller fødevarer der er forarbejdede, skal man prøve at undgå. Sukkeret er med til at nedbryde kollagendannelsen i din krop, som så er med til at svække din hud blandt andet.

 

Men har det så en effekt at indtage f.eks. kollagen via pulver?

Kollagen pulver og andre ting der indeholder kollagen, er stadig forholdsvist nyt. Det betyder, at der stadig er mange blandede undersøgelser, som siger forskellige ting og som ikke alle kan bekræfte at indtagelse af kollagen, har en videnskabelig effekt på din krop. 

Dog viser rigtig mange personlige undersøgelse på folk, at de selv har mærket og kan se en væsentlig forskel. Dette gør sig gældende, hvad end det er opstramning af hud, forbedring af led og knogler eller synet. 

Sagen er, at kollagen gør ingen skade på dig. Så har du noget, som du gerne vil forbedre på den ene eller anden måde, er det et forsøg værd at investere i et af produkterne. Dette anbefaler vi, da både creme, pulver og andre produkter kan købes for en pris inden for rimelighedens grænser. Det kan derfor hurtigt være der værd, hvis det blot hjælper lidt. 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.